وَ هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الغَیثَ مِن بَعدِ مَا قَنَطُوا وَ یَنشُرُ رَحمَتَهُ وَ هُوَ الوَلِیُّ الحَمِیدُ (شوری/۲۸)


و اوست خدائی که باران را پس از نومیدی خلق می فرستد و رحمت خود را فراوان می گرداند و اوست خداوند محبوب الذات ستوده صفات (سوره مبارکه شوری آیه ۲۸)

در سالیان دور در روزگار قحطی و خشکسالی مردمانی از دیار زارچ به دعوت از پیشوا و زعیمشان جمع شدند و آمدند در منطقه ای بیرون از شهر در کنار قطعه زمین موقوفه ای موسوم به "آب انبار ملا"، تا به دور ازهیاهوی روزمره و علایق دنیوی نماز استسقاء به پا دارند.


بعد از توبه و انابه به آستان حضرت دوست و یاد و ذکر او باران رحمت و برکت را از درگاه آن دادار بی همتا مسئلت نمودند که اِنّهُ لَا یَیاَسُ مِن رَوحِ اللهِ اِلّا القََومُ الکَافِرُونَ(یوسف/87).

در حالیکه هنوز نمازگزاران متفرق نشده بودند وعده پروردگار تحقق می پذیرد و باران رحمت الهی نازل می شود و موجی از شعف وشادمانی در دل آن بندگان خدا شکل می گیرد.

از آن روز تا به حال این قطعه زمین و آن آب انبار به صورت سرزمینی متبرک و مقدس به شمار می رود که هنوز سالخوردگانی که آن واقعه ی عظیم را سینه به سینه نقل کرده اند یا خود شاهد آن بودند برای دعا و نیایش و گرفتن حاجت و مراد دلشان به این محل رجوع می کنند.

سال ها بعد و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با رشد شهر نشینی طرح واگذاری زمین به قشر های کم درآمد، در شهرک قدس در جوار این آب انبار آغاز شد و قطعه زمینی تحت عنوان مسجد و حسینیه اختصاص یافت که نزدیک ترین نقطه به آب انبار ملا بود که در حال حاضر در داخل باغی در کنار مسجد قرار گرفته است.


سر انجام در سال 1379 کلنگ عملیات احداث مسجد با نام حضرت امام حسین (ع)به زمین زده شد و تاکنون با کمک های مردمی و دولتی به نحو مطلوبی ادامه یافته است.


کانون فرهنگی و هنری سفینه النجاه مسجد امام حسین زارچ در سال 1387 با تلاش و پیگیری هیات امنا و جوانان مسجدو همکاری نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دبیرخانه کانون مساجد استان یزد تاسیس گردید.

این کانون توانسته است با جذب و آموزش و سازماندهی جوانان و نوجوانان متعهد و مستعد در زمینه های قرآنی، علمی، فرهنگی هنری و ورزشی بستر مناسبی را جهت رشد و شکوفایی استعداد های آنان فراهم نماید.


برگزاری دوره های آموزشی و کلاسهای قرآنی، فرهنگی و ورزشی، اردوهای تفریحی و طرح وِژه اوقات فراغت فصل تابستان تحت عنوان آسمانی ها از اهم برنامه ها و فعالیت های این کانون می باشد.

حسن فرقانی، مدیر مسؤول کانون فرهنگی وهنری سفینه النجاه مسجد امام حسین(ع) زارچ با اشاره به فعالیت های مختلف این کانون می گوید: اجرای طرح چهل حدیث مسجد، شرکت در طرح سراسری مهر بی کران و راهیابی اعضای این کانون به مرحله کشوری جشنواره جوانان مساجد به عنوان موفقیت ها و طرح های شاخص و برجسته این کانون در سال گذشته بوده است.

وی فعالیت های مختلف فرهنگی هنری، برگزاری منظم جلسه قرائت قرآن، برگزاری مراسم های مختلف مذهبی، اطلاع رسانی و شرکت در مسابقه کتابخوانی و کسب مقام های برتر توسط اعضای این کانون، برگزاری و میزبانی جلسه شورای هماهنگی کانون مساجد زارچ، شرکت در بخش دوم جشنواره استانی جوانان مساجدو کسب مقام های برتر رشته ها، برگزاری گفتمان دینی، برگزاری مراسم ها مختلف نظیر دهه مبارک فجر از قبیل گلباران قبور مطهر شهدا و قرائت زیارت عاشورا در محل گلزار شهدا و برگزاری محفل انس با قرآن و اجرای طرح حدیث هفته را از دیگر فعالیت های مختلف این کانون می داند.


وی همچنین با اشاره به برنامه های تابستانی این کانون با اشاره به تشکیل ستاد اوقات فراغت کانون با هدف استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات کانون گفت: شرکت در طرح بزرگ قرآنی ۱۴۴۵ که تابستان امسال با محوریت سوره مبارکه انفال برگزار می شود و تشکیل دوره های آموزشی و شرکت در مسابقات مربوطه در مقاطع سنی مختلف در دو بخش خواهران و برادران و آمادگی جهت شرکت در هفتمین جشنواره جوانان مساجد، برگزاری برنامه های ورزشی و تفریحی از جمله برنامه های سال جاری کانون است.

گفتنی است، این کانون در زارچ، خیابان امام خمینی(ره)، شهرک قدس، کوچه مسجد امام حسین(ع) واقع است و وبلاگ کانون به آدرس http://k-safinatonejat.blogfa.com به بیان عملکرد و گزارش های این کانون می پردازد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا